Czy każdy powinien posiadać stronę internetową?

Odpowiedź na pytanie postawione w tytule wydaje się być oczywista ze względu na specyfikę czasów, w jakich żyjemy. Zdecydowana większość firm istniejących na rynku powinna posiadać swoją witrynę. Warto jednak zastanowić się dlaczego i jakie treści na takiej stronie powinny się znaleźć.

Strona internetowa powinna być dopasowana do tego, czym zajmuje się nasza firma. Zaczynając od ogólnego wyglądu naszej witryny, poprzez ilość i zawartość podstron, kończąc na formach kontaktu z nami powinniśmy zastanowić się przede wszystkim, kto będzie odbiorcą prezentowanych przez nas treści. Warto zauważyć, że internet jest pierwszym źródłem informacji, do którego sięga dziś potencjalny klient. Nawet, jeśli nie prowadzimy sprzedaży internetowej, warto posiadać stronę z danymi kontaktowymi przedsiębiorstwa i informacją na temat dostępnych sposobów zakupu naszych produktów. Również ogólne informacje na temat firmy powinny znaleźć się na naszej stronie.

Jeśli w przeciwieństwie do nas nasza konkurencja posiada stronę internetową, to m.in. kontakt z klientami pozyskanymi przez internet przechodzi na konto konkurencji. Dlatego, podczas analizy konkurencji musimy sprecyzować, czy posiada ona stronę internetową. Jeśli tak – bezwzględnie należy stronę internetową założyć, nawet, jeśli miałaby ona zawierać tylko dane kontaktowe.

Jeśli postanowiliśmy, że warto jest zainwestować w założenie strony internetowej, to warto zastanowić się, co na tej stronie mamy zamiar umieścić.

Informacje o firmie

Z pewnością każdy użytkownik, który wejdzie na naszą stronę bez znajomości naszej firmy będzie chciał dowiedzieć się, czym się zajmujemy. Dlatego zakładka “O nas” jest absolutną koniecznością. Nie musimy zamieszczać na tej podstronie wszystkich informacji dotyczących firmy od jej powstania zaczynając, kończąc na planach wybiegających daleko w przyszłość. Wystarczą informacje na temat tego, czym zajmuje się firma czy gdzie znajduje się główna siedziba. Warto również określić misję tego przedsiębiorstwa.

Dane kontaktowe

Niezależnie od branży powinniśmy szczególną uwagę zwrócić na zakładkę “Kontakt”. Im bardziej ułatwimy użytkownikowi skontaktowanie się z nami, tym większa szansa na sprzedaż naszych produktów. Poza udostępnieniem informacji takich jak adres, numer telefonu czy adres e-mail, warto zastanowić się nad umieszczeniem formularza. Umożliwi on szybkie wysłanie wiadomości potencjalnemu klientowi bez konieczności logowania się na swoją skrzynkę e-mailową i kopiowania naszego adresu. Dodatkowym plusem takiego rozwiązania jest pozyskanie dodatkowych informacji na temat nadawcy wiadomości. Jeśli formularz zostanie odpowiednio zaprojektowany, możemy np. uzyskać zgodę na przesyłanie propozycji marketingowych lub telefon kontaktowy do klienta.
W zakładce z danymi kontaktowymi nie zapominajmy również zamieszczeniu informacji na temat godzin otwarcia sklepu lub biura. To również ułatwi klientowi nawiązanie kontaktu z naszą firmą.

Oferta

Nawet jeśli nie planujemy prowadzenia sprzedaży internetowej, warto założyć zakładkę z naszymi produktami. Dzięki niej możemy zaprezentować użytkownikowi naszą ofertę w sposób wizualny. Nie musimy zamieszczać wszystkich produktów. Wystarczy opis i kilka zdjęć, które zobrazują klientowi naszą ofertę.

Poza powyższymi trzema zakładkami, które stanowią absolutne minimum każdej strony internetowej, warto zastanowić się również nad wprowadzeniem udogodnień dla klientów w postaci np. sklepu internetowego czy panelu klienta. O ile sklep internetowy to zagadnienie znane od wielu lat, o tyle panel klienta może być zaskoczeniem dla niektórych użytkowników. Jego celem jest najczęściej ułatwienie klientowi kontaktu z firmą oraz dostępu do rozliczeń, płatności itp. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie tylko działamy na korzyść klienta. Zmniejszy to ilość zapytań i próśb dotyczących np. ponownego przesłania faktury. Po założeniu konta klient ma nieograniczony dostęp do tego typu informacji.

Korzyści wynikające z posiadania strony internetowej dotyczą przede wszystkim zwiększenia możliwości promocyjnych oraz ułatwienie klientowi zdobycia informacji na temat firmy i skontaktowania się z nią. Jeśli nie zamierzamy na bieżąco prowadzić własnej witryny i systematycznie jej aktualizować, warto zainwestować chociażby w prostą stronę typu one-page, na której znajdą się wszystkie niezbędne informacje, takie jak dane kontaktowe, ogólne informacje o firmie oraz ofercie.