Czy reklama w internecie przynosi korzyści?

Reklama w internecie jest nieodzownym elementem marketingu każdej firmy w obecnych czasach. Przed zaplanowaniem kampanii warto zapoznać się z korzyściami płynącymi z najpopularniejszych typów reklamy internetowej.
Poniższe wykresy są znakomitym punktem wyjścia do określenia, które działania marketingowe przynoszą najwięcej zysków.

 

Wykresy

Źródło: http://blog.custora.com/2013/06/e-commerce-customer-acquisition-snapshot/

 

SEO

Search Engine Optimization, czyli popularne SEO jest wg badań przeprowadzonych przez firmę Custora najskuteczniejszą formą reklamy w internecie. W przeciwieństwie do omówionych poniżej AdWords na efekty trzeba czekać dosyć długo (optymalnie ok. 3 miesięcy). W dłuższej perspektywie jednak, koszt za jedno kliknięcie jest mniejszy, a wysoka pozycja w wyszukiwarce przekłada się na wymierne korzyści. Również w odróżnieniu od AdWords, kampania SEO powinna być dobrze zaplanowana od samego początku. Wynika to z faktu, że modyfikacja w trakcie jej trwania może zmniejszyć jej skuteczność. W przypadku prowadzenia działań SEO warto zlecić je doświadczonej agencji lub zatrudnić specjalistę znającego sposób działania algorytmów Google.

Korzyści wynikające z zainwestowania w kampanię SEO są widoczne po dłuższym czasie, jednak bez pozycjonowania ciężko jest obecnie zaistnieć w internecie. Dzięki odpowiedniemu dobraniu słów kluczowych oraz tworzeniu treści na naszą stronę zgodnych z wymaganiami przeglądarki jesteśmy w stanie zagwarantować naszej firmie zwiększenie ilości wejść na stronę oraz pozyskanie zainteresowania ze strony osób zainteresowanych naszą ofertą.

Google AdWords

Kampania reklamowa typu PPC, czyli Pay Per Click, to znakomite narzędzie reklamowe. Jej zaletą jest niewątpliwie niezbyt wysoki koszt oraz łatwość w zaplanowaniu i monitorowaniu efektów. Reklamy AdWords są wyświetlane na górze wyników wyszukiwania lub po ich prawej stronie w Google (reklamy tekstowe). Występują również w formie graficznej na niektórych stronach internetowych. Oprócz plusów wynikających z systemu płatności, zaletą są również narzędzia umożliwiające nam analizę rynku. Google udostępnia nam informacje dotyczące m. in. najpopularniejszych fraz kluczowych, dzięki czemu jesteśmy w stanie dokonać szczegółowej analizy prowadzonych przez nas działań marketingowych i modyfikować je na bieżąco.Wielu specjalistów od marketingu internetowego zwraca uwagę, że Google AdWords jest dobrą formą reklamy na początku rozwoju danej firmy. Dzięki wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania zyskujemy dużo wejść na stronę, dzięki czemu nie musimy czekać na efekty SEO, aż klienci zaczną odwiedzać naszą witrynę. Efekty kampanii AdWords są zauważalne już od pierwszego dnia jej prowadzenia. Według badania przeprowadzonego przez firmę Custora w 2013 roku, reklama typu PPC jest drugą pod względem skuteczności reklamą w internecie.

Korzyści wynikające z prowadzenia kampanii AdWords to bez wątpienia zwiększenie ilości wejść na naszą stronę internetową oraz wpływ na większą rozpoznawalność naszej marki. Warunkiem odniesienia sukcesu jest odpowiednie dobranie słów kluczowych i zaplanowanie kampani w sposób przemyślany. Należy również pamiętać o stworzeniu przyjaznej użytkownikowi witryny zawierającej przyjemny layout oraz intuicyjną nawigację.

E-mail marketing

Na podstawie zaprezentowanego powyżej wykresu łatwo zauważyć, że trzecim najskuteczniejszym typem reklamy w internecie jest e-mail marketing. Nowoczesne technologie pozwalają na wysyłkę maili będących spersonalizowaną wiadomością zawierającą interesujące odbiorcę treści. Dzięki analizie dostępnych danych m. in. z Google AdWords jesteśmy w stanie dopasować treść danego maila do użytkownika naszego serwisu, dzięki czemu zwiększamy szansę na zakup naszych produktów. Wiele agencji posiada w swojej ofercie kampanie oparte o wysyłkę wiadomości na adresy mailowe zawarte w naszej bazie odbiorców. Z roku na rok skuteczność e-mail marketingu rośnie dzięki rozwijającym się technologiom. Wynika to z faktu, że wiadomość wysłana do potencjalnego klienta wymusza na nim reakcję – rzadko kiedy zdarza się, że nasz e-mail zostanie zignorowany, najczęściej musi zostać otwarty i przeczytany, zaliczony do SPAM’u lub przeniesiony do kosza. Odpowienio zaplanowana i poprowadzona kampania pozwala nam założyć, że nasz przekaz dotarł do potencjalnego klienta i zwiększa szansę na zakup naszych produktów.

Korzyści wynikające z tego rodzaju kampanii to właśnie fakt, że zwracamy się bezpośrednio do klienta, a dzięki odpowiendnim narzędziom jesteśmy w stanie dopasować przekaz do jednostki.

Social media

Powyższy wykres wskazuje, że najmniejszą skutecznością wykazują się działania prowadzone w mediach społecznościowych. Czy oznacza to, że możemy na wstępie zrezygnować z kampanii w social media? Przede wszystkim należy doprecyzować, czy nasza grupa docelowa posiada swoje konta w tego typu serwisach. Jeśli nie, to faktycznie prowadzenie kampanii np. na Facebook’u będzie generowało zbędne koszty. Jeśli tak, to warto zainwestować w tego rodzaju działania. Co prawda badania wskazują, że decyzje zakupowe nie są podejmowane przez użytkowników podczas przeglądania tablicy na FB, jednak media społecznościowe są znakomitym narzędziem PR’owym. Umożliwiają również lepsze poznanie naszej grupy docelowej oraz nawiązanie dialogu z klientem. Z pewnością mają również wpływ na większą rozpoznawalność naszej marki na rynku.

Podczas planowania kampanii reklamowej w internecie należy pamiętać, że niezwykle istotną kwestią jest zaprojektowanie witryny przyjaznej użytkownikowi. Standardy User Experience mogą okazać się pomocne podczas wyboru layoutu naszej strony www oraz zaplanowaniu nawigacji. Wejście użytkownika na naszą stronę nie gwarantuje nam większego zysku ze sprzedaży produktów, a mało przejrzysta i intuicyjna witryna może niestety sprawić, że potencjalny klient opuści ją zanim zapozna się z naszą ofertą.
Jeśli masz wątpliwości dotyczące doboru odpowiednich działań marketingowych lub nie jesteś pewien, w jaki sposób dopasować swoją witrynę do obowiązujących standardów UX, skontaktuj się z nami. Nasi specjaliści pomogą Ci zaplanować kampanię reklamową w internecie oraz stworzą projekt przyjaznej użytkownikowi strony www.